Burlington Zephyr

În anul 1934 a fost construit cel mai faimos tren cu motor din toate timpurile, trenul companiei Burlington numit Zephyr. Constructorul, The Budd Company, a avut o misiune deloc uşoară pentru că însuşi designul trebuia să fie unul futuristic pentru a atrage din nou interesul publicului de a călători cu trenul. Nici măcar numele nu era uşor de ales pentru că se cerea un nume deosebit care să înceapă cu ultima literă din alfabet …

Numele Zephyr a fost dat după zeul grec al vântului de vest. Aspectul aerodinamic a fost rezolvat de ingineri în aeronautică şi arhitecţi iar materialul principal a fost inoxul strălucitor, compania deţinând un patent valoros ca urmare a inventării pentru prima dată a unei metode de sudare electrică în puncte a inoxului. Trenul a fost realmente plin de inovaţii pentru acea vreme iar succesul s-a văzut imediat.

Burlington-Zephyr-11

Greutatea sa era mult inferioară vechilor trenuri iar viteza mult sporită. Numărul individual de roţi a fost redus, acestea fiind acum comune sub zona de legătură directă a vagoanelor. Motorul (de submarin) avea 8 cilindri şi dezvolta 660 de cai putere asigurând propulsarea trenului în sistem diesel-electric.

Aşa cum se întâmplă doar în America, trenul nu a fost lansat doar cu o sticlă de şampanie. El a făcut o demonstraţie de viteză pe un traseu lung de peste 1.600 km ajungând chiar mai devreme cu 2 ore decât se preconiza, adică ceea ce făceau cele mai rapide trenuri în 25 de ore, Zephyr reuşea în doar 13 ore !

Burlington-Zephyr-1

Era cel mai modern şi mai rapid tren din America acelor ani. Bineînţeles, publicitatea a fost continuată în forţă printr-un tur ce a străbătut 31 de state şi 222 de oraşe, fiind admirat de peste 2 milioane de oameni! Zephyr a însemnat începutul înlocuirii într-un ritm tot mai accelerat a vechilor locomotive cu abur şi a vagoanelor vechi de transport persoane a căror greutate era uneori chiar de 8 ori mai mare.

Burlington-Zephyr-2

Noile trenuri din oţel inoxidabil aveau acum locomotive diesel electrice, efectuau curse regulate în scurt timp, vagoanele rulau pe rulmenţi, aveau aer condiţionat, recepţie radio şi erau articulate cu trecere prin interior de la unul la altul. Totul nou şi modern iar în aceste condiţii compania sublinia la final cel mai important lucru legat de călătoria cu aceste trenuri: Fără costuri suplimentare !

Burlington Zephyr publicat: 2014-03-17T18:55:09+00:00, actualizat: 2017-01-03T07:45:46+00:00 by Călătorie în Trecut