Automobilul Warszawa 203

De mic am fost pasionat de maşini, însă recunosc că pe atunci nu era foarte greu să ţin minte cele doar câteva mărci care străbăteau străzile României.

Nu erau multe, iar când aveam musafiri îmi etalam cunoştinţele vaste în ale automobilelor.



Am încercat şi astăzi, după mai mult de 40 de ani, să înşir acea mică listă şi lucrurile au devenit interesante:

a) Dacia 1100;

b) Dacia 1300;

c) Fiat 850;

d) Renault 16;

e) Renault Gordini;

f) Warszawa (Varşava)



…însă aici m-am oprit şi am rămas pe gânduri.

Oare cum mai arăta Warszawa?

Pe un site de anunturi auto am găsit-o la rubrica maşini de epocă şi nostalgia m-a cuprins iarăşi, însoţită de un refresh al memoriei.

Nu o puteam lăsa nestudiată!


Automobilul Warszawa 203


1. Producţia

Automobilul Warszawa 203 a fost produs începând cu anul 1964 în Polonia.



A fost redenumit Warszawa 223 în urma protestului Peugeot care a dorit rezervarea numerelor de 3 cifre cu un zero la mijloc.

În anii următori datorită modernizării procesului de producţie, au fost produse până la 18.000 unităţi pe an!


2. Parbrizul

Modelele anterioare aveau parbrizul din 2 geamuri oblice.



Warszawa 203 însă avea acum parbrizul:

a) dintr-o singură bucată;

b) panoramic;

c) curbat.


Warszawa 203 cu parbrizul nou

Warszawa 203 cu parbrizul nou


3. Alte modificări

Din cauza limitărilor financiare şi tehnologice de atunci, nu au avut loc modificări foarte importante.



Totuşi, Warszawa 203 a venit cu unele schimbări la:

a) grila radiatorului;

b) barele de protecție;

c) lămpile de semnalizare;

d) spatele maşinii;

e) structura acoperişului.


Warszawa 203 cu modificări la spate şi acoperiş

Warszawa 203 cu modificări la spate şi acoperiş


4. Câteva caracteristici

a) cilindreea motorului: 2120 cm³;

b) puterea motorului: 70 CP;

c) viteză maximă: 130 km/h;

d) greutate proprie: 1420 kg;

e) consum mediu: 12 l/100 km.



5. Alte utilizări

Warszawa 203 era o maşină:

a) spaţioasă;

b) robustă.


Datorită acestor calităţi ea a mai fost produsă şi utilizată ca:

a) taxi;

b) ambulanţă;

c) masină de poliţie;

d) pick-up:

e) furgon;

f) wagon;

g) drezină.



Warszawa 203 utilizată ca taxi

Warszawa 203 utilizată ca taxi


6. Vânzări în România

Această maşină s-a vândut şi în România în peste 5.600 exemplare.



Warszawa 203 cu înfăţişarea ei robustă

Warszawa 203 cu înfăţişarea ei robustă


7. Sfârşitul poveştii…

Odată cu trecerea anilor, Warszawa 203 s-a dovedit a avea:

a) consum foarte mare;

b) motor subdimensionat;

c) caroserie mult prea grea.


Prin urmare, fabrica FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) din Varşovia a oprit producţia în anul 1973.




Automobilul Warszawa 203 publicat: 2024-09-19T07:40:12+02:00, actualizat: 2024-09-19T08:13:35+02:00 by Călătorie în Trecut