Aerodyne

Printre cele mai ciudate piese aeronautice realizate vreodată se numără şi Aerodyne, un prototip de avion fără aripi, realizat de inginerul german Alexander Lippisch în anul 1959.

În vremea anilor 1950 mai toată lumea încerca să realizeze un avion care să decoleze cât mai uşor pe verticală. Au fost realizate diverse avioane care mai de care mai ciudate, unele stând chiar vertical, în coadă şi în aripi (precum o rachetă), în care pilotul urca pe o scară exterioară lungă şi decola aşezat pe spate privind la bordul din tavan. Ridicarea se făcea cu ajutorul unor elice (precum un elicopter) urmând ca ulterior să ajungă cu ajutorul propulsiei la poziţia orizontală de zbor. Aterizarea era bineînţeles la fel de greoaie…

În această concurenţă, Lippisch a lucrat şi el foarte mult la conceptul său, construind şi testând în prealabil mai multe miniaturi, pentru ca în final să realizeze un prototip la dimensiuni reale. Obiectivul era demonstrarea funcţionalităţii şi evidenţierea multiplelor avantaje precum: rapiditatea şi uşurinţa în manevrare la aterizarea şi decolarea pe verticală; viteza superioară a avioanelor de acest tip, care cu anumite îmbunătăţiri ar fi putut atinge chiar viteze supersonice; menţinerea poziţiei orizontale atât în zbor cât şi la decolarea şi aterizarea pe verticală.

Aerodyne

Motorul său era complet construit într-un tub şi consta din elice coaxiale interioare ce asigurau fluxul de aer necesar pentru propulsarea avionului. Principiul de funcţionare aducea ca noutate utilizarea unui singur jet propulsor pentru toate fazele de zbor, acesta fiind direcţionat cu ajutorul unor palete, în spate şi în jos, mai mult sau mai puţin, atât pentru decolare şi aterizare, cât şi pentru zborul propriuzis.

Aerodyne-2

Aerodinele fără aripi realizate astfel, ar fi ocupat un spaţiu mult redus la sol, ar fi necesitat un spaţiu la fel de redus pentru decolare şi aterizare, iar prin simpla dirijare şi distribuire a jetului de aer ar fi putut mult mai eficient să aterizeze şi să decoleze pe verticală, dar şi să-şi menţină viteza şi înălţimea de zbor.


Aerodyne publicat: 2016-05-10T12:43:18+00:00, actualizat: 2017-01-03T07:45:45+00:00 by Călătorie în Trecut