Jocul Nimatron

Proiectat în anul 1939 de către fizicianul american Edward Condon, jocul Nimatron este considerat al doilea joc computerizat realizat în lume. Acesta a fost expus în anul 1940, la Târgul din New York, pentru a atrage atenţia publicului şi a anima standul Westinghouse.

Obiectivul a fost atins, mai mult de 50.000 de persoane s-au bucurat de această minune a tehnicii de atunci. Una dintre caracteristicile maşinii a fost capacitatea de a contoriza numărul total de jocuri, precum şi numărul de victorii şi înfrângeri. Se spune că doar 5-10% dintre jucători au putut învinge maşinăria, printre aceştia numărându-se chiar patronii standurilor expoziţiei ce au fost provocaţi să învingă computerul.

Deşi numele său este legat de fizica nucleară, mecanica cuantică, radare şi OZN, Edward Condon şi-a demascat pasiunea pentru jocuri logice atunci când a avut ideea de a construi jocul Nimatron, o maşinărie având un creier electric capabil să joace NIM. Computerul astfel realizat acţiona logic prin intermediul releelor electrice, după un program capabil să respecte regulile vechiului joc chinezesc, rezolvarea sa fiind redusă la 16 moduri posibile. Stadiile jocului erau afişate pe un display cu becuri aranjate pe mai multe coloane luminoase.

Un aspect care a uimit audienţa, dar chiar şi pe inventatorul său, a fost viteza de joc a maşinăriei, calculul logic şi decizia maşinii făcându-se doar într-o fracţiune de secundă! Acest lucru lăsa amatorii de jocuri logice muţi şi cu sentimentul inferiorităţii accentuate în faţa jucătorului electronic.

Acest aspect a fost rezolvat prin introducerea unor relee de întârziere, fiind înregistrată în istorie prima încetinire deliberată a unui computer! Astfel, pentru că oamenii aveau nevoie de un timp mai îndelungat pentru a lua o decizie, a fost simulat forţat un timp de gândire al maşinii de câteva secunde, pentru a nu-şi „insulta” adversarii săi umani.



Jocul Nimatron publicat: 2021-11-21T11:18:19+02:00, actualizat: 2021-11-21T12:47:48+02:00 by Călătorie în Trecut