Schwerer Gustav

Proiectat la începutul anilor 1930, tunul Schwerer Gustav a fost finalizat abia în anul 1941 şi a rămas în istorie ca tunul despre care se vorbeşte doar la superlativ! V-am stârnit curiozitatea? Haideţi să vedem de ce acesta este tunul „cel mai cel” din toate timpurile …

Schwerer Gustav a fost cel mai mare tun realizat vreodată, care a şi fost utilizat într-o luptă reală după construirea sa. „Monstrul” Gustav a fost construit de Krupp cu un cost de 7 milioane de mărci. Acesta era transportat pe calea ferată şi avea ca obiectiv distrugerea celor mai puternice fortificaţii existente în lume.

Schwerer-Gustav-1

Imensitatea sa se poate vedea în figura de mai sus, prin comparaţie la scară cum un om sau cu un lansator mobil de rachete (coloraţi în roşu).

Schwerer-Gustav-2

Tunul avea cea mai mare ţeavă ghintuită realizată vreodată, respectiv cel mai mare calibru al unei ţevi de acest tip. Diametrul era de 800 mm, iar lungimea ţevii era de 33 de metri !

Schwerer-Gustav-4

Întregului ansamblu avea 12 metri înălţime, 7 metri lăţime, iar lungimea totală era de 48 de metri !

Schwerer-Gustav-6

Şi la capitolul proiectile tunul poate fi declarat ca cel ce a tras cele mai grele proiectile din toate timpurile. Uriaşul tun putea arunca la intervale de 30 minute şi la distanţe de aproape 50 de kilometri, proiectile grele de până la 7 tone !

Schwerer-Gustav-5

Schwerer Gustav, sau Greul Gustav cum mai era denumit, avea o greutate imensă: 1350 de tone ! O asemenea greutate nu putea fi susţinută decât de o cale ferată specială şi dublă. Şasiul avea 8 boghiuri dispuse pe cele două căi ferate gemene, 5 axe pe fiecare boghiu, sprijinul făcându-se în total pe 40 de axe, respectiv pe 80 de roţi !

Schwerer-Gustav-3

Pentru transportul tunului în stare demontată erau necesare 25 de vagoane ce se întindeau pe o lungime de 1,5 kilometri ! Apărarea era asigurată de 2 batalioane de artilerie antitanc şi antiaeriană. Pentru montarea tunului era nevoie de 250 oameni, iar durata necesară pentru montaj era de 3 zile ! Pe traseu, pentru amenajarea căii de transport, mai lucrau încă 2500 de oameni !

Schwerer Gustav publicat: 2014-10-13T06:53:54+00:00, actualizat: 2017-01-03T07:45:46+00:00 by Călătorie în Trecut